Jaka konsystencja smaru do układu centranego smarowania?
Według popularnej klasyfikacji NLGI istnieje dziewięć różnych poziomów twardości smarów technicznych przeznaczonych do różnych zastosowań. Środki smarne stopnia 000 mają konsystencję gotującego się oleju i są niezwykle płynne. Najtwardsze są środki stopnia 6, które konsystencją przypominają ser cheddar. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane smary do centralnego smarowania mieszczą się w zakresie skali twardości NLGI od 000 do 2.
Temperatura a konsystencja smaru
Zasadniczo przyjmuje się, że w układach pracujących w niskich temperaturach, lepszym wyborem jest inwestycja w rzadszy smar do centralnego smarowania, który nie będzie krzepł i zachowa płynność oraz związaną z nią zdolność do szybkiego przemieszczania się i wnikania we wszelkie szczeliny, gdy smarowany element pozostaje zimny. Gdy urządzenie lub maszyna pracuje w wyższej temperaturze, wówczas lepszą opcją jest zakup smaru gęstszego i twardszego. W tym przypadku najlepszym wyborem są smary do centralnego smarowania NLGI 2. Stosowanie twardszych smarów NLGI 3-6 nie jest polecane nawet wówczas, gdy temperatury pracy są bardzo wysokie. Zbyt twardy smar o gęstej konsystencji nie zagwarantuje odpowiedniego rozprowadzenia, zwłaszcza w rozbudowanych systemach centralnego sterowania, co może prowadzić do awarii podzespołów, które wymagają stałego smarowania.
Stałe dodatki w smarach do centralnego smarowania
Ze względu na konieczność pokonywania przez smar dużych odległości, a także z uwagi na potrzebę zachowania dużej uniwersalności zastosowań, profesjonalne smary do centralnego smarowania nie powinny zawierać dużej ilości substancji stałych, takich jak grafit czy dwusiarczek molibdenu. W układach centralnego smarowania nie powinno się również stosować smarów z dodatkiem miedzi i bentonitowych. Dobrej jakości smar do układu centralnego smarowania powinien charakteryzować się rzadką konsystencją przypominającą gęsty sos pomidorowy, musztardę lub masło orzechowe i w jego składzie nie powinny występować twarde związki stałe, a przynajmniej ich procentowy udział powinien być niewielki, znacznie niższy niż w standardowych smarach używanych do smarowania łożysk.
Najczęściej wybieranymi smarami do centralnego smarowania są środki klasyfikowane jako miękkie lub bardzo miękkie, w skali NLGI 1-2. Środki smarne tego typu nie powodują problemów z przemieszczaniem się na większe odległości, nie zapychają przewodów i nie sprzyjają gromadzeniu się osadów. Są uniwersalnym wyborem przy średnich i wysokich temperaturach, w jakich funkcjonuje układ centralnego smarowania.